Konec zapomínání! Zlepšete svou paměť

16.03. 2022

Pozdraví vás na ulici bývalý kolega, ale vy si nemůžete vzpomenout na jeho jméno? Nejste si jistá, jestli jste vypnula kulmu v koupelně nebo sporák v kuchyni? Tyto situace jsou poměrně časté a trápí mnoho z nás. I když není potřeba se obávat, je dobré naši paměť neustále procvičovat.

Paměť je schopnost mozku ukládat, uchovávat a vybavovat si informace. Mozkové buňky jsou nejvíce aktivní kolem 25. roku věku a poté jejich schopnosti upadají. Zapomínání je přirozeným procesem stárnutí a začíná se projevovat kolem 30 let. Jak stárneme, zapomínání zesiluje, protože dochází ke snížení schopnosti mozku vytvářet a uchovávat paměťové stopy.

Dlouhodobá paměť jako skladiště informací

Paměť dělíme podle délky uchování informací na senzorickou (ultrakrátkou), krátkodobou, střednědobou a dlouhodobou. Právě dlouhodobá paměť uchovává největší množství informací. Patří zde schopnost číst, psát, počítat nebo znát své vlastní jméno. Nemůžeme-li si informace hned vybavit, z paměti se nevytratily, ale jen nebyly nalezeny nebo byly překryty informacemi novějšími a důležitějšími.

Vyhněte se cukru a alkoholu

Pokud chcete zlepšit svou paměť, je důležité udržovat zdravý životní styl. Odborníci doporučují vyhýbat se alkoholu a cukru. Je totiž dokázáno, že lidé, kteří mají ve svém jídelníčku vysoké množství přidaného cukru mají menší mozek a horší paměť. S tím souvisí i tělesná hmotnost. Obezita totiž může poškodit nejen tělo, ale i výkon mozku a narušit geny související s pamětí. Důležitý je tedy vyvážený jídelníček bohatý na vitaminy a minerály. Jezte více potravin s obsahem vitaminu C (brokolice, citrusy, paprika, meloun, borůvky), hořčíku (mandle, kešu, avokádo) a zinku (houby, špenát, dýňová semínka).

Trénujte mozek

Paměť můžete trénovat i v rámci odpočinku. Základem je zaměstnávat mozek a naučit se vždy něco nového. Ideální je např. luštění křížovek, sudoku, puzzle, čtení knih, ale také učit se nový cizí jazyk, malovat, háčkovat apod. Výborné jsou i různé strategické hry, které vyžadují velkou dávku soustředění (šachy, pexeso).

Nezapomínejte ani na fyzický trénink. Pravidelný pohyb je tím nejlepším, co můžete pro svou paměť udělat. Na čerstvém vzduchu se vám okysličí mozek a zlepší kognitivní funkce, včetně paměti. Proto odborníci doporučují věnovat se alespoň 30 minut denně nějaké pohybové aktivitě.

Nezapomeňte relaxovat

Se stresem se v dnešní době setkává téměř každý. Bohužel právě stres stojí za vznikem mnoha chorob a podle různých výzkumů má i negativní vliv na naši paměť. Proto je vhodné stres neignorovat, ale najít způsob, jak se s ním vypořádat. Stačí krátká procházka, jóga nebo meditace. Neopomíjejte ani kvalitní spánek, nejlépe 7–9 hodin denně.

Vsaďte na přírodní extrakty

Zlepšit paměť vám pomohou i bylinky. Mezi stálicemi v boji proti zapomínání patři ginkgo biloba neboli jinan dvoulaločný. Extrakt z ginkgo biloby se v tradiční čínské medicíně využívá již po staletí. Tento vysoký strom, který dorůstá výšky až 40 metrů, obsahuje komplex přírodních aktivních látek, které mají blahodárný vliv na lidské zdraví. Hlavní složkou jsou tzv. flavonoidy. Ty mají silné antioxidační účinky, díky čemuž chrání buňky před oxidací a předčasným stárnutím. Zároveň tělo zbavují nahromaděných toxinů a jiných škodlivin.

Dalším skvělým pomocníkem je lecitin, někdy označovaný jako „potrava pro mozek“. Lecitin obsahuje cholin, který se v našem těle přemění na acetylcholin, který přenáší v mozku impulsy mezi nervovými buňkami. Pomáhá tak posilovat mentální procesy, tj. zlepšuje paměť a schopnost soustředění.

Také rozmarýn má pozitivní vliv na naši paměť. Pokud se tedy potřebujete soustředit, dejte pár kapek rozmarýnového oleje do aromalampy nebo si postavte na stůl květináč s čerstvým rozmarýnem a sem tam si k němu přičichněte. Zlepší se vám nejen paměť, ale také nálada.

Pomocník z lékárny

Na trhu existuje velké množství doplňků stravy na podporu paměti. V lékárně se podívejte po přípravku, který obsahuje extrakt ginkgo biloby v kombinaci s lecitinem. Tyto látky působí synergicky a mnohem účinněji, než kdyby působily odděleně, a tím se zvyšuje účinnost takového přípravku. Vyzkoušet můžete například doplněk stravy GinkgoMax+Bacopa+Lecitin.

Přečtěte si více

Jak zvládnout léto s menopauzou?

Návaly horka a pocení patří mezi nejčastější příznaky menopauzy. Tyto projevy však bývají obzvlášť nepříjemné v létě, kdy teploty atakují i třicet stupňů. Jak od nich najít úlevu, aby si letní měsíce užily i ženy v přechodu? Máme pro ně pár tipů.

Celý článek

Jak pečovat o chodidla v letních měsících?

O chodidla je nutné pečovat po celý rok, ale obzvláště v létě si zaslouží více pozornosti. V letních měsících totiž nohy vystavujeme v otevřených botách, na plážích a koupalištích, a proto je nutné dodržovat pár zásad, aby naše chodidla byla krásná, zdravá a voňavá.

Celý článek

Jak vyzrát na vypadávání vlasů po porodu?

I když to maminky neslyší rády, je padání vlasů po porodu zcela normální a ve větší či menší míře postihne každou novopečenou maminku. Není ale potřeba propadat panice. Chce to jen čas a pár triků a vaše vlasy budou opět husté a krásné.

Celý článek

Zbavte se otoků a křečových žil jednou provždy!

Dlouhé stání, těhotenství či sedavý způsob života mají negativní vliv na naše nohy, které tak mohou bolet a otékat. Rovněž se mohou objevovat i nevzhledné metličky a křečové žíly. Jak na vše vyzrát? Poradíme vám pár tipů pro krásné nohy bez otoků a křečových žil!

Celý článek
Máte dotaz?

Máte dotaz?

Zavolejte nám nebo zanechte zprávu

+420 800 55 66 22

Po - pá 8:00-16:00

Váš dotaz
Váš E-mail
Úspěšně odesláno