Menopauza? Žádná pauza

11.10. 2018

Menopauza je rozhodně náročným obdobím v životě ženy. Důsledky úbytku pohlavních hormonů mohou nejen snižovat kvalitu života, ale navíc také přispívat k rozvoji mnohých zdravotních komplikací.

Řešením však nemusejí být jen hormonální léky, mírnit projevy a důsledky menopauzy lze i přírodní nehormonální cestou.

Přechod i se svými důsledky nastává, když se ženě v určitém období života, nejčastěji kolem padesátého roku, přestane v těle tvořit hormon estrogen. V důsledku toho ustává menstruační cyklus. Když se menstruace nedostaví šest měsíců, dá se mluvit o dokončené menopauze.

Ovšem asi pět až deset let předtím, než má žena svou poslední menstruaci, již může mít menstruační nepravidelnosti, návaly horka a podrážděnosti a nespavosti. Podobnou chemickou strukturu jako lidský estrogen mají fytoestrogeny, látky rostlinného původu. Tyto rostlinné estrogeny jsou méně účinné a užitek přinášejí pomaleji, jsou však bezpečnější, protože postrádají nepříznivé vedlejší účinky syntetického estrogenu.

Typickým a nejčastějším zdrojem fytoestrogenů je potrava bohatá na sóju a potraviny z ní vyrobené. Odborníci však upozorňují, že obsah fytoestrogenů v potravinách do značné míry závisí na technologickém zpracování jednotlivých surovin a také na jejich zeměpisném původu. Velmi důležitý pro ženy v menopauze je vitamín D ze stravy. Ten totiž zabraňuje vzniku rakoviny prsu po přechodu u žen starších padesáti let.

Je také zásadní látkou pro silné a zdravé kosti a tedy prevencí osteoporózy, která patří mezi zdravotně nejvážnější průvodní jevy menopauzy. Vitamín D je dobré zhruba po čtyřicátém roce života “uměle” doplňovat, protože většina evropských a amerických žen nepokrývá doporučené denní dávky jen ze stravy. V období menopauzy navíc ženy potřebují k zabránění úbytku vápníku ještě minimálně o 10 procent více vitamínu D, než jsou doporučené denní dávky.

Potravinovým zdrojem vitaminu D jsou zejména mořské ryby – sardinky, sledi, makrely a lososi. Menší množství vitaminu D pak obsahují vejce, maso, mléko a máslo. Nepříznivé z hlediska doplňování vitamínu D je právě blížící se roční období. V zimě totiž hladina vitamínu D u lidí klesá, protože k jeho tvorbě je nutné sluneční záření.

Pomocníci z lékáren a bylinářství

Chce-li žena účinně bojovat se všemi příznaky typickými pro období menopauzy a klimakteria, měla by pravidelně užívat i některý z účinných přípravků z lékárny, které zmírňují přirozené riziko řídnutí kostí vyvolané hormonálními změnami.

 

Přečtěte si více

Jak zvládnout léto s menopauzou?

Návaly horka a pocení patří mezi nejčastější příznaky menopauzy. Tyto projevy však bývají obzvlášť nepříjemné v létě, kdy teploty atakují i třicet stupňů. Jak od nich najít úlevu, aby si letní měsíce užily i ženy v přechodu? Máme pro ně pár tipů.

Celý článek

Jak pečovat o chodidla v letních měsících?

O chodidla je nutné pečovat po celý rok, ale obzvláště v létě si zaslouží více pozornosti. V letních měsících totiž nohy vystavujeme v otevřených botách, na plážích a koupalištích, a proto je nutné dodržovat pár zásad, aby naše chodidla byla krásná, zdravá a voňavá.

Celý článek

Jak vyzrát na vypadávání vlasů po porodu?

I když to maminky neslyší rády, je padání vlasů po porodu zcela normální a ve větší či menší míře postihne každou novopečenou maminku. Není ale potřeba propadat panice. Chce to jen čas a pár triků a vaše vlasy budou opět husté a krásné.

Celý článek

Zbavte se otoků a křečových žil jednou provždy!

Dlouhé stání, těhotenství či sedavý způsob života mají negativní vliv na naše nohy, které tak mohou bolet a otékat. Rovněž se mohou objevovat i nevzhledné metličky a křečové žíly. Jak na vše vyzrát? Poradíme vám pár tipů pro krásné nohy bez otoků a křečových žil!

Celý článek
Máte dotaz?

Máte dotaz?

Zavolejte nám nebo zanechte zprávu

+420 800 55 66 22

Po - pá 8:00-16:00

Váš dotaz
Váš E-mail
Úspěšně odesláno