Novinka - Vitamin C – král mezi vitaminy

Vitamin C – král mezi vitaminy

Vitamin C je jeden z nejznámějších vitaminů vůbec. Jeho popularita je logická, vitamin C je totiž i v malých dávkách velice přínosný pro celý organizmus. Přispívá například k udržení normální funkce imunitního systému, a to i během intenzivního fyzického výkonu, je nápomocný ke snížení míry únavy a vyčerpání a málokdo ví, že podporuje také ochranu buněk před oxidativním stresem. Teď už je asi všem jasné, proč je králem mezi vitaminy.

Kolik vitaminu C člověk potřebuje?

Zatímco většina živočichů si dokáže vytvářet vitamin C vlastní, člověk je odkázán na externí příjem. Ideální denní dávka vitaminu C je mezi 60 a 100 mg denně. Při počínajícím nachlazení, silné únavě nebo při oslabené imunitě jsou prospěšné dávky vyšší, a to 500 až 1000 mg.

Nedostatek vitaminu C

Nemoc z nedostatku vitaminu C se nazývá kurděje a trpěli jí převážně námořníci, kteří měli velice omezený přísun ovoce a potravin, které jsou na vitamin C bohaté. Kurděje jsou dnes považovány za historickou záležitost překonanou v 18. století, přesto ale mnoho lidí na nedostatek vitaminu C stále trpí dodnes. Nedostatek se projevuje různými příznaky. Mezi ty nejčastější patří neustálá únava, časté změny nálad, nadměrná tvorba modřin, zpomalené hojení ran či zvýšená krvácivost dásní.

Přírodní vitamin C

Úplně nejjednodušeji získáte vitamin C z potravy. Jaké potraviny jsou na céčko nejbohatší? Jako první vás asi napadnou citrusy. Ty samozřejmě vitamin C obsahují, ale nepatří ani do TOP 3  přírodních pokladů. Na prvním místě byste měli hledat šípky, které obsahují okolo 300 mg vitaminu ve 100 g šípkové dužiny, hned v závěsu je černý rybíz a následuje možná překvapivě červená paprika. Už z jedné půlky syrové červené papriky získáte až 142 mg vitaminu C.

Vitamin C v tabletách

Při oslabené imunitě během nachlazení či v době zvýšeného fyzického výkonu je vhodné doplňovat vitamin C nejen pomocí stravy, ale také užíváním vitaminu C v tabletách. Ideální je zvolit takový doplněk stravy, který obsahuje vyvážené množství tohoto vitaminu. Jako ideální se jeví 80–100 mg v jedné tabletě. Jelikož je vitamin C rozpustný ve vodě, je zbytečné do sebe dostávat extra silné dávky vitaminu. Nadbytečné množství se dostane do moči a přirozeně se vyloučí z těla ven.

Vitamin C pro děti

Doporučená denní dávka vitaminu C u dětí se odvíjí podle jejich věku a vzrůstu. Do školního věku dítěte to bývá cca 50 mg, od nástupu do školy se pak dávka zvyšuje na 60–80 mg. V době chřipek a nachlazení, kdy je imunita dětí v ohrožení se pak doporučuje zvýšit příjem alespoň o dvojnásobek. Řešením mohou být zdravé svačinky, které však často děti nechtějí jíst, či doplňky stravy s ovocnou příchutí. Dobrou volbou může být například Pargavit Vitamin C Mix Plus pro děti. Ten má 4 ovocné příchutě v jednom balení a jedna tableta obsahuje 60 mg vitaminu C.

 


Doporučujeme

Arginmax BLESK LÉKÁRNA Cannaderm Clavin DaVinci Academia Dr.Weiss ElastiQ Priessnitz