Novinka - Vitamin C – král mezi vitaminy

Vitamin C – král mezi vitaminy

Vitamin C je jeden z nejznámějších vitaminů vůbec. A patří taky mezi ty pro lidský organizmus nejhodnotnější. K čemu všemu je dobrý?

Přispívá například k udržení normální funkce imunitního systému, a to i během intenzivního fyzického výkonu, je nápomocný ke snížení míry únavy a vyčerpání a málokdo ví, že podporuje také ochranu buněk před oxidativním stresem. Už chápete, proč je to král mezi vitaminy?

Zatímco většina živočichů si dokáže vytvářet vitamin C vlastní, člověk je odkázán na externí příjem. Ve kterých potravinách ho najdete nejvíce? Přinášíme vám 2 tipy, jež vás možná překvapí.

 

Jděte na šípky, ne k šípku

Když se řekne céčko, tak většinu lidí napadne jako první citron či jiné citrusové plody. Existují však plodiny, jež obsahují i desetinásobek více vitaminu C než je právě v citronu. A ještě si je můžete nasbírat v českém lese úplně zadarmo. Jedná se o šípky! Ty obsahují až 500 mg vitaminu C ve 100 g šípkové dužiny. Šípky se však musí sbírat dobře vyzrálé, protože jen tak mají céčka nejvíce. Po sběru je třeba šípky důkladně usušit. Z usušených šípků si pak můžete uvařit například lahodný a vitaminem C nabitý čaj.

 

Z čerstvých šípků marmeládu

Nechce se vám šípky zdlouhavě sušit? Zkuste si udělat šípkovou marmeládu. Její příprava vám sice nějaký čas zabere také, ale výsledek bude stát za to!

Potřebovat budete:

- očištěné a přepůlené šípky,
- krupicový cukru,
- rozdrcený hřebíček.

Šípky vložte do velkého hrnce a zalijte vodou tak, aby byly všechny ponořené. Vodu přiveďte k varu a šípky vařte do změknutí. Poté šípky umelte na mlýnku nebo je propasírujte přes cedník. Získanou hmotu zvažte a přidejte do ní cukr v poměru 1:1. Vraťte na plotýnku, přisypte hřebíček podle vaší chuti (cca 1 lžička na 1 kg) a vařte dalších 15 minut. Za tu dobu by měla hmota dostatečně zhoustnout. Marmeládou naplňte sklenice, zavíčkujte je a obraťte na 5 minut dnem vzhůru.

 

Papriky i papričky

Nejen v ovoci, ale také v zelenině najdete vysoké dávky vitaminu C. Mezi tu nejhodnotnější zeleninu patří červená paprika – ve 100 g se skrývá okolo 150 mg vitaminu a jen 20 kcal. Nejlepší je ji zachovat syrovou. Nakrájejte si ji proto do salátů nebo z ní udělejte lodičky s vaší oblíbenou pomazánkou. Vydatným zdrojem céčka jsou také její příbuzné – zelená paprika, žlutá paprika, a dokonce i chilli paprička.

 

Kolik vitaminu C vlastně člověk potřebuje?

Ideální denní dávka vitaminu C je mezi 60 a 100 mg, doporučená dávka je 80 mg vitaminu C denně. Při počínajícím nachlazení, silné únavě nebo při oslabené imunitě jsou prospěšné dávky vyšší, a to 500 až 1000 mg. V takovém případě se doporučuje užívat i různé doplňky stravy, díky nimž do sebe potřebnou dávku vitaminu dostanete co nejjednodušeji.

 


Doporučujeme

Arginmax BLESK LÉKÁRNA Cannaderm Clavin DaVinci Academia Dr.Weiss ElastiQ Priessnitz